
LYSSNA: Starta eget-podden med Erik
Hur får du människor att lyssna på ditt budskap? Och vad behöver du göra för att de ska vilja dela sina tankar med just dig? Om du lär dig de…
När du vill övertyga andra måste du veta något om din publik. Något om var de kommer ifrån, vilka förväntningar de har och vad de har för förkunskaper, till exempel. Förkunskaperna styr också vilka ord du kan använda om du vill nå fram. Är du expert på ett område och talar till andra experter på samma område är det förstås helt rimligt att du använder fackspråk. Är du expert men gruppen inte, blir fackord obegripliga och förhindrar dig från att nå fram. Fackord kan vara strikt vetenskapliga benämningar. Det kan också ha skapats en fackjargong inom en bransch eller område, som består av förkortningar, omskrivningar eller slang. Sånt gillar vi! Vi har, med hjälp av fackfolk från olika branscher, samlat facksnack och jargong, allt från förskolans värld till festival- och politikerjargong. Vad betyder egentligen spaghettikod, galonisar och pundare? Det får du veta om du läser mer på vår sida Retorik.se. Och du kan hjälpa till att fylla på fackjargong från din bransch. (Det finns ett formulär på sidan som du kan fylla i). Se mer påretorik.se
Hur får du människor att lyssna på ditt budskap? Och vad behöver du göra för att de ska vilja dela sina tankar med just dig? Om du lär dig de…
Ledarskap handlar om kommunikation. Denna dag var målgruppen ledare inom Svenska kyrkan. Under ett par timmar tittade vi närmare på några av de roller som chefen förväntas kunna: samtalsledarrollen, mötesledarrollen…
För en advokat är retoriken central, såväl i mötet med klienten i rättssalen som i mötet med affärskunden. Vi på Ordrum är därför glada över att få fortsätta arbetet med…