
LADDA NED: Hur skriver man ett mötesprotokoll?
Vad krävs av ett vettigt protokoll? Vad måste vara med? Vad kan hoppa över? Och hur gör man protokollet användbart utan att det tar alltför lång tid att skriva.
I de flesta verksamheter kan en bra första insats vara att rensa upp lite bland de möten du redan har. Är alla möten verkligen nödvändiga?
Det må låta självklart. Men förutsättningslösa möten riskerar att bli meningslösa möten.
Måndagsmöten, tisdagsmöten och onsdagsmöten är riktigt riskabla möten. Möten borde hållas för att de behövs, inte för att det är måndag. Om du vill börja röja upp lite i din möteskalender, gör syftet med de återkommande mötena tydligt och stryk de återkommande möten, där syftet kan uppnås på ett bättre och effektivare sätt än genom ett möte.
När du rensat bland dina möten är det dags att börja arbeta med innehållet. Två enkla saker först:
Olika möten kräver olika inramning. Om alla möten genomförs på samma sätt är risken att alla möten kommer att ge ungefär samma resultat. Och det blir helt enkelt tråkigt och energidödande om alla möten ser likadana ut.
När det gäller mötets agenda finns en lika enkel som självklar princip: börja med det viktigaste. Gör klart vilka punkter som är beslutspunkter och vilka som är informationspunkter eller diskussionspunkter. Det hjälper mötesdeltagarna att ha rätt förväntningar.
Vad krävs av ett vettigt protokoll? Vad måste vara med? Vad kan hoppa över? Och hur gör man protokollet användbart utan att det tar alltför lång tid att skriva.
När du deltar i ett Teamsmöte kan du välja hur stor bilden talaren delar ska vara på din skärm. Så här gör du om du hellre vill se talaren än…
Nu finns en ny uppdaterad version av Mötesplaneraren tillgänglig. Denna version går att använda på alla plattformar! Registrera ditt gratiskonto på Mötesplaneraren…