Möten med Maskrosbarn
Efter en heldag med det goda mötet i centrum blir man så här glad! Ordrums Fredrik Mattsson fick nyligen det stora nöjet att arbeta med barnrättsorganisationen Maskrosbarn. Det är en…
Phillips säljer ljus, inte lampor. SKF säljer rotation, inte kullager. Rolls-Royce säljer kraft per timme, inte flygplansmotorer.
Det blir allt vanligare och det finns goda skäl för många företag att sälja tjänster i stället för produkter. När vi säljer tjänster förändras inte bara vad vi erbjuder – utan också hur vi behöver kommunicera. Det räcker inte längre att visa upp en produkt och rabbla alla dess funktioner. Det är här storyselling kommer in.
För när vi säljer tjänster säljer vi ofta något som å ena sidan är större, å andra sidan mindre greppbart. Då behöver vi hjälpa kunden att föreställa sig framtiden – och sin egen roll i den.
Då kan vi använda berättelsen för att det ska begripligt. Så här kan det gå till:
Det handlar inte om att hitta på. Det handlar om att hitta rätt. Det är där affärer uppstår. Tack Vantive för att vi får vara med på ett litet litet hörn av er resa.
Efter en heldag med det goda mötet i centrum blir man så här glad! Ordrums Fredrik Mattsson fick nyligen det stora nöjet att arbeta med barnrättsorganisationen Maskrosbarn. Det är en…
När den nya Institutionen för språk och litteratur (SOL) i det alldeles nystartade Linnéuniversitetet hade sin första gemensamma upptakt på Kosta Boda Art Hotel föreläste Erik Mattsson på temat ”Kommunikation…
Det är en utmaning att leda samtal – att ge feedback, att tackla motstånd och hantera konflikter – men det går att träna sin förmåga. Det är just därför vår…