
Chefens svåra samtal
I chefens uppdrag ligger uppgiften att föra samtal med sina medarbetare. Det kan handla om allt från att framföra kritik till att hålla motiverande samtal eller att medla i konflikter.
Phillips säljer ljus, inte lampor. SKF säljer rotation, inte kullager. Rolls-Royce säljer kraft per timme, inte flygplansmotorer.
Det blir allt vanligare och det finns goda skäl för många företag att sälja tjänster i stället för produkter.
När vi säljer tjänster förändras inte bara vad vi erbjuder – utan också hur vi behöver kommunicera. Det räcker inte längre att visa upp en produkt och rabbla alla dess funktioner.
Det är här storyselling kommer in.
För när vi säljer tjänster säljer vi ofta något som å ena sidan är större, å andra sidan mindre greppbart. Då behöver vi hjälpa kunden att föreställa sig framtiden – och sin egen roll i den.
Då kan vi använda berättelsen för att det ska begripligt. Så här kan det gå till:
Det handlar inte om att hitta på. Det handlar om att hitta rätt. Det är där affärer uppstår. Tack Vantive för att vi får vara med på ett litet litet hörn av er resa.
I chefens uppdrag ligger uppgiften att föra samtal med sina medarbetare. Det kan handla om allt från att framföra kritik till att hålla motiverande samtal eller att medla i konflikter.
Samarbetet mellan Ordrum och Svenska möten fortsätter under hösten och Ordrum bidrar med fyra olika webbinarier till Svenska möten Akademin. Här är utbildningarna, som du är hjärtligt välkommen att delta…
Vid ett REMM-webbinarium den 19 oktober 2021 diskuterade vi hybridmöten – och mötet genomfördes i form av ett hybridmöte. Erik Mattsson delade sina erfarenheter och vi besökte flera myndigheter som…