
Hur du lyckas med en workshop – Arbetsliv intervjuar Ordrum
Prevents Linkedin-inlägg nedan som refererar till intervjun med Ordrum samt länk till hela artikeln: Har du många möten och workshops? Får du ut det du vill eller funkar det bara…
Inledningen är viktig. Det är då du länkar samman dig, publiken och ämnet. Viktigast av allt är kopplingen mellan dig och publiken. För att kunna göra dessa kopplingar behöver du veta något om din publik. Det är viktigare att skapa en relation med dina åhörare än att inleda med att tala om hur kompetent du är. Presentera alltså inte hela din meritlista. Om du å andra sidan känner dig fel, osäker och rädd (som fallet verkar vara i filmen) be inte heller om ursäkt för att du är där. En inledning på temat: ”Jag är ingen talare”, väcker mest frågor eller rentav irritation hos publiken. Tänk roll! Och tro att du kan, tills du verkligen kan.
Se fler tips om presentation här. Det trevliga i sammanhanget är att kommunikation är en färdighet och att färdigheter går att träna. Läs mer om vad vi kan hjälpa dig och din arbetsgrupp med under fliken Presentationsteknik
Prevents Linkedin-inlägg nedan som refererar till intervjun med Ordrum samt länk till hela artikeln: Har du många möten och workshops? Får du ut det du vill eller funkar det bara…
Att kommunicera i skrift ingår som arbetsuppgift i de flesta yrken och intresset var stort när Ordrums Fredrik Mattsson höll heldagskurs i konsten att skriva så att andra vill läsa. Vem är…
Om inte forskarna – som ju faktiskt vet hur saker och ting ligger till – vill och kan kommunicera det de kommit fram till, vem ska vi då lyssna till?…