Kursen passar…
chefer, ledare och projektledare som vill förbättra sin förmåga att leda samtal. Nedan presenteras ett tvådagarsupplägg. Kursen kan också ges i komprimerad endagsversion.
Du lär dig
- få ditt budskap att landa väl
- kroppsspråkets betydelse för ett lyckat samtal
- hur olika syften med samtalet kräver olika strategier
- hur du skapar rätt förutsättningar
- hur du kommunicerar empati och ändå sätter tydliga gränser
- hur du hanterar medarbetarens och dina egna reaktioner
- konkreta verktyg hur du kan arbeta med t ex feedback
- genom träning – därför tränar vi samtal på denna kurs
Ur innehållet
DAG 1
VI HAR ALLA VÅRT EGET PERSPEKTIV
FEEDBACK SOM VERKTYG I LEDARSKAPET • Vad är feedback och hur kan man använda det löpande
ATT HANTERA MOTSTÅND • Hur får man till en beteendeförändring?
KONFLIKTHANTERING • Konflikter på arbetsplatsen • Om medling, konfliktstilar och konfliktlösningar
STRESSBETEENDEN • Vad som händer i vår hjärna och hur det påverkar vårt sätt att tänka, känna och bete oss
PRAKTISK TRÄNING: KOMMUNIKATIONSLABBET® • Samtalsträning – samtal mot aktörer. Vi figursyr scenarier efter era önskemål och er verksamhet. Dag 1 är casen främst kopplade till feedback.
DAG 2
MÄNNISKAN SOM KOMMUNIKATÖR • Vad betyder kroppsspråket?
HUR UPPFATTAS VI OCH HUR UPPFATTAR VI ANDRA? • Hur du uppfattas har en avgörande roll för samtalets utfall men det är inte säkert att goda avsikter automatiskt syns i ditt beteende.
NÅGRA SAMTALSVERKTYG • Jag-budskap • lyssnande • spegling
SAMTALSLEDARROLLEN • Konsten att vara professionell i rollen som samtalsledare • Att ge och ta kritik
PRAKTISK TRÄNING: KOMMUNIKATIONSLABBET® • Samtalsträning – samtal mot aktörer. Vi figursyr scenarier efter era önskemål och er verksamhet. Dag 2 är casen främst kopplade till tema motstånd och konflikt.
Sagt om kursen
“Mycket lärorik, inspirerande utbildning med konkreta verktyg som jag kan använda redan idag. Ni tre som har utbildat oss har varit engagerade, lagt upp teori varvat med praktik och gemensamma diskussioner på ett väldigt balanserat sätt.”
“Ett typexempel för proffsigt och modernt sätt att förpacka på! Inspirerande! Bra med varvning av teori och övningar. Engagerande föreläsare. Samspelet mellan föreläsare – deltagare, samt även alla deltagare emellan.”
“Totalt över all förväntan. Kursen var mitt i prick! Ni är underbara! Bra jobbat! Härligt med alla skratt <3”
“Proffsiga föreläsare x 3”
“Givande och KONKRETA VERKTYG. Bra träning – läskigt men nyttigt”
Förberedelser
Inga förberedelser krävs. Kursen kan vända sig till både erfarna såväl som nya chefer och ledare.
Utbildare
Fredrik Mattsson
Fredrik Mattsson är föreläsare, utbildare och rådgivare inom kommunikation. Fredrik har lång erfarenhet av att utbilda arbetsgrupper i bemötande, mötesledning och presentationsteknik – och praktisk träning i svåra samtal i…
Lär känna Fredrik ⟶
Camilla Rönngren
Camilla Rönngren är föreläsare, utbildare och aktör i kommunikation och svåra samtal. Hon arbetar främst med Kommunikationslabbet®. Camilla har dramapedagogexamen samt studier i psykologi och teatervetenskap vilka hon senare kompletterat…
Lär känna Camilla ⟶
Charlotta Lundgren (konsult)
Charlotta Lundgren är föreläsare och utbildare. Charlotta är legitimerad psykolog (med vidareutbildning inom KBT och IPT) samt utbildad skådespelerska. Hon arbetar också med chefsutveckling. Ofta i rollen som extern professionell…
Lär känna Charlotta ⟶