Kursen passar…

chefer, ledare och projektledare som vill förbättra sin förmåga att leda samtal.

Du lär dig

  • få ditt budskap att landa väl
  • kroppsspråkets betydelse för ett lyckat samtal
  • hur olika syften med samtalet kräver olika strategier
  • hur du skapar rätt förutsättningar
  • hur du kommunicerar empati och ändå sätter tydliga gränser
  • hur du hanterar medarbetarens och dina egna reaktioner
  • konkreta verktyg hur du kan arbeta med t ex feedback
  • genom träning – därför tränar vi samtal på denna kurs

Ur innehållet

DAG 1

VI HAR ALLA VÅRT EGET PERSPEKTIV

FEEDBACK SOM VERKTYG I LEDARSKAPET Vad är feedback och hur kan man använda det löpande

ATT HANTERA MOTSTÅND • Hur får man till en beteendeförändring?

KONFLIKTHANTERING Konflikter på arbetsplatsen • Om medling, konfliktstilar och konfliktlösningar

STRESSBETEENDEN • Vad som händer i vår hjärna och hur det påverkar vårt sätt att tänka, känna och bete oss

PRAKTISK TRÄNING: KOMMUNIKATIONSLABBET® • Samtalsträning – samtal mot aktörer. Vi figursyr scenarier efter era önskemål och er verksamhet. Dag 1 är casen främst kopplade till feedback.

 

DAG 2

MÄNNISKAN SOM KOMMUNIKATÖR • Vad betyder kroppsspråket? 

HUR UPPFATTAS VI OCH HUR UPPFATTAR VI ANDRA? • Hur du uppfattas har en avgörande roll för samtalets utfall men det är inte säkert att goda avsikter automatiskt syns i ditt beteende.

NÅGRA SAMTALSVERKTYG • Jag-budskap • lyssnande • spegling

SAMTALSLEDARROLLEN  • Konsten att vara professionell i rollen som samtalsledare • Att ge och ta kritik

PRAKTISK TRÄNING: KOMMUNIKATIONSLABBET® • Samtalsträning –  samtal mot aktörer. Vi figursyr scenarier efter era önskemål och er verksamhet. Dag 2 är casen främst kopplade till tema motstånd och konflikt.

Sagt om kursen

“Mycket lärorik, inspirerande utbildning med konkreta verktyg som jag kan använda redan idag. Ni tre som har utbildat oss har varit engagerade, lagt upp teori varvat med praktik och gemensamma diskussioner på ett väldigt balanserat sätt.”
“Ett typexempel för proffsigt och modernt sätt att förpacka på! Inspirerande! Bra med varvning av teori och övningar. Engagerande föreläsare. Samspelet mellan föreläsare – deltagare, samt även alla deltagare emellan.”
“Totalt över all förväntan. Kursen var mitt i prick! Ni är underbara! Bra jobbat! Härligt med alla skratt <3”
“Proffsiga föreläsare x 3”
“Givande och KONKRETA VERKTYG. Bra träning – läskigt men nyttigt”

Förberedelser

Inga förberedelser krävs. Kursen kan vända sig till både erfarna såväl som nya chefer och ledare.

Utbildare

Fredrik Mattsson

Fredrik Mattsson är föreläsare, utbildare och rådgivare inom kommunikation. Fredrik föreläser om bemötande, mötesledning och presentationsteknik. Han utbildar också i svåra samtal i vårt Kommunikationslabbet® och arbetar med personlig talarträning och…

Lär känna Fredrik ⟶

Camilla Rönngren

Camilla Rönngren är föreläsare, utbildare och aktör i kommunikation och svåra samtal. Hon arbetar främst med Kommunikationslabbet®. Camilla har dramapedagogexamen samt studier i psykologi och teatervetenskap vilka hon senare kompletterat med…

Lär känna Camilla ⟶

Charlotta Lundgren (konsult)

Charlotta Lundgren är föreläsare och utbildare. Charlotta är legitimerad psykolog (med vidareutbildning inom KBT och IPT) samt utbildad skådespelerska. Hon arbetar också med chefsutveckling. Ofta i rollen som extern professionell…

Lär känna Charlotta ⟶

    Kostnadsfri förfrågan

    Med detta formulär kan du göra en kostnadsfri förfrågan om vad det skulle kosta att boka kursen nedan till din arbetsplats. Du är också varmt välkommen att ringa oss på 031 743 34 40 så hjälper vi dig.


    MejlTelefon



    Andra kurser inom bemötande

    Teamet och kommunikationen

    Hur väl gruppen fungerar definieras oftast av hur väl gruppmedlemmarna kommunicerar med varandra. Allt börjar med självinsikt. Hur kommunicerar jag i gruppen? Hur uppfattas jag av de andra?  Hur tar…

    1 dag | Fysisk kurs | Max 30 pers  | Boka ⟶

    Det svåra samtalet i praktiken

    Kursdag med fokus på konsten att kommunicera klart och respektfullt med medarbetare, klienter, patienter eller kunder du möter i ditt arbete. Om utmaningar och hinder för god kommunikation och handfasta…

    1 dag | Fysisk kurs | Max 14 pers  | Boka ⟶

    Bemötande av patienter och närstående för läkare

    Ett respektfullt och empatiskt bemötande och en tydligt kommunikation inom vården har stor betydelse för vårdkvaliteten och patienters och anhörigas tillit. Som läkare ställs du dagligen inför en rad kommunikativa…

    1 dag | Fysisk kurs | Max 30 pers  | Boka ⟶