Kursen passar…

dig som är läkare och vill bli bättre på att kommunicera med patienter och anhöriga.

Foto: Göran Ekeberg

Du lär dig

  • Att kommunicera efter patienters och närståendes behov och förmåga att kommunicera
  • Olika samtalstekniker som du kan använda i samtal med patienter, anhöriga och kollegor, till exempel aktivt lyssnande
  • Att ta svåra samtal och bemöta patienters och närståendes olika reaktioner och känslouttryck
  • Att bemöta patienters och närståendes vrede och sorg
  • Hur du kan försäkra dig om att du ger tydlig information och att du kommunicerar det du önskar
  • Att ge patienter och närstående svåra besked respektfullt
  • Kroppsspråkets betydelse och hur du kan använda det

Ur innehållet

GRUNDLÄGGANDE KOMMUNIKATION  • Att kommunicera utifrån patienters och närståendes behov och kommunikativa förmåga • Vägar till det goda samtalet

KROPPSSPRÅKETS BETYDELSE • Ansiktsuttryck • Kropp och röst

SAMTALSTEKNIKER • Olika samtalstekniker som du kan ha praktisk nytta av i samtal med patienter, anhöriga och kollegor, till exempel aktivt lyssnande

KOMMUNIKATION MED PATIENTER I OLIKA FASER • Att hantera tystnad • Hur bemöter du vrede och sorg?

CASE – DET SVÅRA SAMTALET • Vi arbetar med typfall där deltagarna får möjlighet att praktiskt öva sin förmåga • Så ger du patienter och närstående svåra besked med respekt, empati och lyhördhet

Förberedelser

Inga förberedelser krävs.

Utbildare

Fredrik Mattsson

Fredrik Mattsson är föreläsare, utbildare och rådgivare inom kommunikation. Fredrik har lång erfarenhet av att utbilda arbetsgrupper i bemötande, mötesledning och presentationsteknik – och i svåra samtal i Ordrums Kommunikationslabbet®.

Lär känna Fredrik ⟶

Camilla Rönngren

Camilla Rönngren är föreläsare, utbildare och aktör i kommunikation och svåra samtal. Hon arbetar främst med Kommunikationslabbet®. Camilla har dramapedagogexamen samt studier i psykologi och teatervetenskap vilka hon senare kompletterat…

Lär känna Camilla ⟶

    Kostnadsfri förfrågan

    Med detta formulär kan du göra en kostnadsfri förfrågan om vad det skulle kosta att boka kursen nedan till din arbetsplats. Du är också varmt välkommen att ringa oss på 031 743 34 40 så hjälper vi dig.


    MejlTelefon


    Andra kurser inom bemötande

    WORKSHOP: Teamet och kommunikationen

    Hur väl gruppen fungerar definieras oftast av hur väl gruppmedlemmarna kommunicerar med varandra. Allt börjar med självinsikt. Hur kommunicerar jag i gruppen? Hur uppfattas jag av de andra?  Hur tar…

    ½ -1 dag | Fysisk kurs | Max 30 pers  | Boka ⟶

    Det svåra samtalet i praktiken

    Kursdag med fokus på konsten att kommunicera klart och respektfullt med medarbetare, klienter, patienter eller kunder du möter i ditt arbete. Om utmaningar och hinder för god kommunikation och handfasta…

    1 dag | Fysisk kurs | Max 14 pers  | Boka ⟶

    Samtalsmetodik för chefer

    I kursen ger vi dig konkreta samtalsverktyg att använda i olika typer av samtal. Att i enskilda samtal kritisera, konfrontera eller ge svåra besked till medarbetare tillhör chefens uppgifter. Dessa…

    1–2 dagar | Fysisk kurs | Max 18 pers  | Boka ⟶