Kursen passar…
dig som är läkare och vill bli bättre på att kommunicera med patienter och anhöriga.
Foto: Göran Ekeberg
Du lär dig
- Att kommunicera efter patienters och närståendes behov och förmåga att kommunicera
- Olika samtalstekniker som du kan använda i samtal med patienter, anhöriga och kollegor, till exempel aktivt lyssnande
- Att ta svåra samtal och bemöta patienters och närståendes olika reaktioner och känslouttryck
- Att bemöta patienters och närståendes vrede och sorg
- Hur du kan försäkra dig om att du ger tydlig information och att du kommunicerar det du önskar
- Att ge patienter och närstående svåra besked respektfullt
- Kroppsspråkets betydelse och hur du kan använda det
Ur innehållet
GRUNDLÄGGANDE KOMMUNIKATION • Att kommunicera utifrån patienters och närståendes behov och kommunikativa förmåga • Vägar till det goda samtalet
KROPPSSPRÅKETS BETYDELSE • Ansiktsuttryck • Kropp och röst
SAMTALSTEKNIKER • Olika samtalstekniker som du kan ha praktisk nytta av i samtal med patienter, anhöriga och kollegor, till exempel aktivt lyssnande
KOMMUNIKATION MED PATIENTER I OLIKA FASER • Att hantera tystnad • Hur bemöter du vrede och sorg?
CASE – DET SVÅRA SAMTALET • Vi arbetar med typfall där deltagarna får möjlighet att praktiskt öva sin förmåga • Så ger du patienter och närstående svåra besked med respekt, empati och lyhördhet
Förberedelser
Inga förberedelser krävs.
Utbildare
Fredrik Mattsson
Fredrik Mattsson är föreläsare, utbildare och rådgivare inom kommunikation. Fredrik har lång erfarenhet av att utbilda arbetsgrupper i bemötande, mötesledning och presentationsteknik – och praktisk träning i svåra samtal i…
Lär känna Fredrik ⟶
Camilla Rönngren
Camilla Rönngren är föreläsare, utbildare och aktör i kommunikation och svåra samtal. Hon arbetar främst med Kommunikationslabbet®. Camilla har dramapedagogexamen samt studier i psykologi och teatervetenskap vilka hon senare kompletterat…
Lär känna Camilla ⟶