
Mötet med ledningsgruppen
Det är en fantastisk möjlighet att få göra en dragning inför ledningsgruppen. Varje sekund är värdefull och tiden måste nyttjas väl. Budskapet måste vara tydligt – och framförandet måste kännas…
Hur kommunicera externt och internt, var den övergripande frågan. Hur bemöta kritik per telefon, var en av de underliggande praktiska frågorna. Ordrums Camilla och Fredrik arbetade nyligen med en grupp i offentlig sektor som behöver kunna konsten att bemöta folk professionellt också när inringaren är i affekt. Det föreläste vi om och tränade i den form vi kallar kommunikationslabbet – i scenarier från deras egen verksamhet, där gruppen själv får träna. Och det föll onekligen väl ut: ”Man kunde identifiera sig och ta till sig”, ”Budskap som framfördes på ett mycket bra sätt”, ”Kompetenta föreläsare”, ”Lättapplicerat på verksamheten”, ”Kulroligt med rollspelen”, ”Betyg: stort A”, ”Professionellt – sakligt men roligt”, ”Inspirerande”, ”Rolig föreläsningsform”, ”Bra verktyg för framtiden”, ”MYCKET BRA!”, var några av de skriftliga kommentarerna efteråt. Tack snälla, säger vi. Att kommunicera är en färdighet. Och färdigheter kan man träna. Och träna kan vara ganska kul.
Det är en fantastisk möjlighet att få göra en dragning inför ledningsgruppen. Varje sekund är värdefull och tiden måste nyttjas väl. Budskapet måste vara tydligt – och framförandet måste kännas…
Swedac är myndigheten med uppdrag att skapa tillit i samhället. De gör detta genom att ackreditera och kontrollera. De ackrediterar allt från den som kontrollerar hissar till dem som kontrollerar…
All kommunikation handlar om relationer. Vi lyssnar på dem vi gillar, respektera eller åtminstone kan stå ut med. De andra sorterar vi alltför lätt bort. Relationer måste odlas. Det är…