Samarbete med Advokatfirman Cederquist
Nu inleds samarbetet med Advokatfirman Cederquist. Tack för att vi får vara med och utbilda era medarbetare i kommunikation och retorik i ert nya interna utbildningsprogram.
När du vill övertyga andra måste du veta något om din publik. Något om var de kommer ifrån, vilka förväntningar de har och vad de har för förkunskaper, till exempel. Förkunskaperna styr också vilka ord du kan använda om du vill nå fram. Är du expert på ett område och talar till andra experter på samma område är det förstås helt rimligt att du använder fackspråk. Är du expert men gruppen inte, blir fackord obegripliga och förhindrar dig från att nå fram. Fackord kan vara strikt vetenskapliga benämningar. Det kan också ha skapats en fackjargong inom en bransch eller område, som består av förkortningar, omskrivningar eller slang. Sånt gillar vi! Vi har, med hjälp av fackfolk från olika branscher, samlat facksnack och jargong, allt från förskolans värld till festival- och politikerjargong. Vad betyder egentligen spaghettikod, galonisar och pundare? Det får du veta om du läser mer på vår sida Retorik.se. Och du kan hjälpa till att fylla på fackjargong från din bransch. (Det finns ett formulär på sidan som du kan fylla i). Se mer påretorik.se
Nu inleds samarbetet med Advokatfirman Cederquist. Tack för att vi får vara med och utbilda era medarbetare i kommunikation och retorik i ert nya interna utbildningsprogram.
För er som vill utveckla er kompetens i presentationsteknik har vi utvecklat en utbildning om 15 tim som sträcker sig över 4 veckor. Kursen innehåller gruppworkshops och självstudier, men också…
Konsten att övertyga – retoriken – föddes i Grekland under 400-talet f Kr. I sin bok Retorica beskrev Aristoteles tre sätt att övertyga, tre bevis- och övertalningsgrunder. Dessa kallade han…