TIPS: Publiken är viktigast i rummet
Ett bra tal är som ett samtal, en känsla av dialog som uppkommer mellan talaren och publiken. Dialogen kan uppkomma i ett möte mellan två personer, såväl som i ett…
Hur göra våra möten mer effektiva, tydliga och givande? Det är en fråga som många arbetsplatser skulle må bra av att ställa sig. Göteborgs universitetsbibliotek har under en tid arbetat målinriktat för att gå från ord till handling i den frågan. Ordrums Fredrik Mattsson har fått äran att vara en del i det arbetet och träffade under fyra tillfällen i slutet av 2018 personal från flera universitetsbiblioteksfilialer för att föreläsa kring utmaningar och praktiska vägar för att göra dessa mötesutmaningar till möjligheter. Arbetet är en tvåstegsraket och efter dessa fyra tillfällen kommer Fredrik att träffa gruppen för ett uppföljande tillfälle. Vi talar om mötesledarens praktiska ledarskap men också om mötesdeltagarnas kollektiva ansvar, om mötesmetoder och tillvägagångssätt. Anslaget på bilden satt lyckligtvis inte i möteslokalen utan utanför lunchrummet. Se mer under ordrum.se/effektiva-moten
Ett bra tal är som ett samtal, en känsla av dialog som uppkommer mellan talaren och publiken. Dialogen kan uppkomma i ett möte mellan två personer, såväl som i ett…
Omkring 200 personer från hela landet deltog då Kommunal anordnade ombudsmannakonferens i mitten av november. Ombudsmännens uppdrag, utmaningar och utveckling stod på agendan och förutom interna inslag bidrog också bland…
Under hösten har Ordrum hållit ett dussintal inspirationsföreläsningar på temat kommunikation och bemötande för all personal i Primärvården, Landstinget i Uppsala län. Under våren 2015 fortsätter arbetet ute på vårdcentralerna…