TIPS: Om fackord
När du vill övertyga andra måste du veta något om din publik. Något om var de kommer ifrån, vilka förväntningar de har och vad de har för förkunskaper, till exempel.
En stor mängd av Svenska kyrkans controllers, ekonomiassistenter, HR-handläggare, löneadministratörer och servicebyråchefer från hela landet träffas i dagarna två på Hotell Continental i centrala Stockholm och Ordrums Fredrik Mattsson fick äran att avsluta den första dagen. Temat var kommunikation människor emellan på jobbet och vi konstaterade bland annat att vi är varandras arbetsmiljö, att vi kan ändra på ett invant beteende om det ligger i vägen för oss i kommunikationen och att kulturen på jobbet inte sitter i väggarna – den sitter i våra beteenden. Vi måste hitta rutiner för att tala om den interna kommunikationen redan innan det blir problem, att få tala om den mellanmänskliga kommunikationen via en sådan här interaktiv inspirationsföreläsning är ett sätt. Fredrik gav också några snabba tips på saker att tänka på kopplat till att kommunicera i skrift. “Det här var mental champagne, tack så mycket!”, var en av kommentarerna efteråt. Tack för förtroendet!
När du vill övertyga andra måste du veta något om din publik. Något om var de kommer ifrån, vilka förväntningar de har och vad de har för förkunskaper, till exempel.
I senaste numret av Tidningen Chef intervjuas Erik Mattsson om hybridmöten. Det är så här vi kommer att mötas. Detta blir kanske till om med vår standardmötesform. Om det blir…
Ordrums Fredrik Mattsson agerade moderator under seminariet “Bli trollbunden av fängslande mötesberättelser” den 20 mars 2014. Där fick publiken lyssna till ett antal intressanta berättelser om möten, kongresser och mässor…