TIPS: Om fackord
När du vill övertyga andra måste du veta något om din publik. Något om var de kommer ifrån, vilka förväntningar de har och vad de har för förkunskaper, till exempel.
På väggen i konferensrummet sitter en installation skapad av Martin Wickström. Allt börjar med Jacques Tati. En noggrann man som inte lämnade något åt slumpen, sägs det, därför gick det också långt mellan filmerna. Det fick ta tid.
Så är det väl också med insikten. Och det är också det spännande i utbildaruppdraget. Ibland, som under dagens lunchföredrag, hade jag 50 minuter, säger Ordrums Erik Mattsson. Andra gånger kan arbetet pågå under flera år. ”Laga efter läge”, sa en av mina bästa lärare, säger Erik. Det är varken enklare eller svårare än så.
När du vill övertyga andra måste du veta något om din publik. Något om var de kommer ifrån, vilka förväntningar de har och vad de har för förkunskaper, till exempel.
I tidningen Du och jobbet intervjuas Erik Mattsson och Maria Lundqvist med anledning av den pågående turnén med föreläsningsföreställningen Spela roll. Här kan du läsa artikeln.
Hur förnyar och förfinar vi våra mötesrutiner? Hur skapar vi engagemang och relevans? Det var temat då Fredrik Mattsson mötte Teater Tre för en workshop med fokus på interna möten.