Klädkod för möten
En vanlig orsak till att möten går snett är att vi har olika uppfattningar om vad som förväntas av oss som deltagare. Om vissa har förberett sig till tänderna medan…
Hur kommunicera externt och internt, var den övergripande frågan. Hur bemöta kritik per telefon, var en av de underliggande praktiska frågorna. Ordrums Camilla och Fredrik arbetade nyligen med en grupp i offentlig sektor som behöver kunna konsten att bemöta folk professionellt också när inringaren är i affekt. Det föreläste vi om och tränade i den form vi kallar kommunikationslabbet – i scenarier från deras egen verksamhet, där gruppen själv får träna. Och det föll onekligen väl ut: ”Man kunde identifiera sig och ta till sig”, ”Budskap som framfördes på ett mycket bra sätt”, ”Kompetenta föreläsare”, ”Lättapplicerat på verksamheten”, ”Kulroligt med rollspelen”, ”Betyg: stort A”, ”Professionellt – sakligt men roligt”, ”Inspirerande”, ”Rolig föreläsningsform”, ”Bra verktyg för framtiden”, ”MYCKET BRA!”, var några av de skriftliga kommentarerna efteråt. Tack snälla, säger vi. Att kommunicera är en färdighet. Och färdigheter kan man träna. Och träna kan vara ganska kul.
En vanlig orsak till att möten går snett är att vi har olika uppfattningar om vad som förväntas av oss som deltagare. Om vissa har förberett sig till tänderna medan…
I fredags hade Ordrum genom Erik Mattsson förmånen att få hålla en kurs i retorik under masterprogrammet ”Applied Communication” på Karolinska Institutet.
Erik Mattsson talade kroppsspråk med Svenska kyrkans kommunikatörer under de årliga KOM-dagarna: ”Att vara sig själv räcker inte”, var ett av dagens budord, ”för det är ändå inte du som…