Snart advokat
Advokat blir man genom att upptas i Sveriges Advokatsamfund. Ett av de obligatoriska momenten för att komma dit är att genomgå en gemensam utbildning om tre delkurser som bjuder på…
Hur kommunicera externt och internt, var den övergripande frågan. Hur bemöta kritik per telefon, var en av de underliggande praktiska frågorna. Ordrums Camilla och Fredrik arbetade nyligen med en grupp i offentlig sektor som behöver kunna konsten att bemöta folk professionellt också när inringaren är i affekt. Det föreläste vi om och tränade i den form vi kallar kommunikationslabbet – i scenarier från deras egen verksamhet, där gruppen själv får träna. Och det föll onekligen väl ut: ”Man kunde identifiera sig och ta till sig”, ”Budskap som framfördes på ett mycket bra sätt”, ”Kompetenta föreläsare”, ”Lättapplicerat på verksamheten”, ”Kulroligt med rollspelen”, ”Betyg: stort A”, ”Professionellt – sakligt men roligt”, ”Inspirerande”, ”Rolig föreläsningsform”, ”Bra verktyg för framtiden”, ”MYCKET BRA!”, var några av de skriftliga kommentarerna efteråt. Tack snälla, säger vi. Att kommunicera är en färdighet. Och färdigheter kan man träna. Och träna kan vara ganska kul.
Advokat blir man genom att upptas i Sveriges Advokatsamfund. Ett av de obligatoriska momenten för att komma dit är att genomgå en gemensam utbildning om tre delkurser som bjuder på…
Att vara en bra tandläkare handlar inte bara om att vara en hejare på rotfyllning och att bedöva patienter. Det handlar i stor utsträckning också om att vara skicklig på…
Det är inte lätt att veta hur man uppfattas. Här är några vanliga typer vi mött under våra digitala möten. Vilken är din favorit? Och vem är du? Här finns…