TIPS: Om fackord
När du vill övertyga andra måste du veta något om din publik. Något om var de kommer ifrån, vilka förväntningar de har och vad de har för förkunskaper, till exempel.
Ibland är kurslokalen lite speciell. Så var fallet när Ordrums Erik Mattsson höll PhD-pub för doktorander på Göteborgs universitet och Chalmers. Temat var ”Storytelling – far from fairy tales” och kvällen handlade om hur man kan använda sig av berättelser för att kommunicera vetenskap.
När du vill övertyga andra måste du veta något om din publik. Något om var de kommer ifrån, vilka förväntningar de har och vad de har för förkunskaper, till exempel.
Invid elefantporten på Carlsbergs fabriker i Köpenhamn står en inskription att målet alltid – utan att lockas av kortsiktiga fördelar – ska vara att ”utveckla produktionen till största möjliga perfektion”.
I Göteborg samlades över 300 sjuksköterskor och läkare i dagarna tre för Njurmedicinskt vårmöte. Moderator.se och Ordrums Erik Mattsson ledde den inledande och avslutande dagen. Tack för…