
Invigning hos Linnéuniversitet
När den nya Institutionen för språk och litteratur (SOL) i det alldeles nystartade Linnéuniversitetet hade sin första gemensamma upptakt på Kosta Boda Art Hotel föreläste Erik Mattsson på temat “Kommunikation…
Identifiera en fråga du vill ha svar på, exempelvis: ”Hur kan vi bli bättre på service?” Vänd därefter frågan till dess motsats: ”Hur kan vi bli sämre på service?”
– Släpp diskussionen fri och skriv upp förslagen vartefter de kommer upp.
– Gå igenom listan med förslag och ta därefter en liten paus
– Be slutligen deltagarna att för varje förslag på listan försöka hitta ett svar till den ursprungliga frågan, i detta fall ”Hur ska vi bli bättre på service?
Vi kallar metoden “Tvärtom” och den drar nytta av att det ofta är lättare att finna det negativa än de positiva. Metoden gör också att man kommer runt risken för att det blir stopp i diskussionen med kommentarer som: ”Varför ska vi prata om detta? Vi är väl ganska bra på service redan? Är det kritik mot vårt arbete”.
Läs mer i Möteskokboken (www.moteskokboken.se). Boka en föreläsning eller kurs på ordrum.se/effektiva-moten
När den nya Institutionen för språk och litteratur (SOL) i det alldeles nystartade Linnéuniversitetet hade sin första gemensamma upptakt på Kosta Boda Art Hotel föreläste Erik Mattsson på temat “Kommunikation…
När betänkandet “Palett för ett stärkt civilsamhälle” presenterades på Rosenbad ledde Erik Mattsson samtalet. På scenen fanns utredaren Dan Ericson, men också representanter från tre inbjudna organisationer som fick ge sina…
Masterclassprogram nummer 5 är på gång för SKF som numer huserar i helt nya alldeles fantastiska lokaler. Under tre dagar (det sista tillfället är en digital halvdag) får deltagarna öva…