
Sagor för forskare
Ibland är kurslokalen lite speciell. Så var fallet när Ordrums Erik Mattsson höll PhD-pub för doktorander på Göteborgs universitet och Chalmers. Temat var “Storytelling – far from fairy tales” och kvällen handlade om…
Identifiera en fråga du vill ha svar på, exempelvis: ”Hur kan vi bli bättre på service?” Vänd därefter frågan till dess motsats: ”Hur kan vi bli sämre på service?”
– Släpp diskussionen fri och skriv upp förslagen vartefter de kommer upp.
– Gå igenom listan med förslag och ta därefter en liten paus
– Be slutligen deltagarna att för varje förslag på listan försöka hitta ett svar till den ursprungliga frågan, i detta fall ”Hur ska vi bli bättre på service?
Vi kallar metoden “Tvärtom” och den drar nytta av att det ofta är lättare att finna det negativa än de positiva. Metoden gör också att man kommer runt risken för att det blir stopp i diskussionen med kommentarer som: ”Varför ska vi prata om detta? Vi är väl ganska bra på service redan? Är det kritik mot vårt arbete”.
Läs mer i Möteskokboken (www.moteskokboken.se). Boka en föreläsning eller kurs på ordrum.se/effektiva-moten
Ibland är kurslokalen lite speciell. Så var fallet när Ordrums Erik Mattsson höll PhD-pub för doktorander på Göteborgs universitet och Chalmers. Temat var “Storytelling – far from fairy tales” och kvällen handlade om…
Nytt år och ny app. Appen hjälper dig att sätta samman ett tal som fångar. Genom att kombinera enkla Talmoduler kan du enkelt bygga nästan vilket tal…
En utmaning när vi genomför digitala möten är att göra mötet interaktivt. Hur får man till verkligt kreativa lösningar? Och hur gör man om man vill ha en workshop? I…