TIPS: Om fackord
När du vill övertyga andra måste du veta något om din publik. Något om var de kommer ifrån, vilka förväntningar de har och vad de har för förkunskaper, till exempel.
Vet du hur du uppfattas?
För de flesta av oss är detta en av de allra viktigaste frågorna. Och i regel har vi ingen aning. Vi hoppas att vi uppfattas på det sätt vi önskar, men det är långt ifrån säkert.
Vi brukar säga att magkänslan är en dålig guide särskilt när det handlar om att förstå hur andra uppfattar oss. Att känna sig på ett vis är ingen garanti för att uppfattas på just det viset.
Det är därför vi behöver feedback. Och om den som ger feedbacken verkligen vill understryka att det handlar om att hjälpa den andre att utvecklas kan man istället tala om feedforward:
Ett företag som verkligen tar detta på allvar är SAM Nordic! Tack för att vi fick besöka er nordiska konferens!
När du vill övertyga andra måste du veta något om din publik. Något om var de kommer ifrån, vilka förväntningar de har och vad de har för förkunskaper, till exempel.
Kommunikation människor emellan kan som bekant ibland leda till missförstånd och konflikter. Hur gör vi för att undvika att hamna där? Vi presenterar nu fem kortfilmer, som belyser Berit Ås klassiska…
Det är en utmaning att leda samtal – att ge feedback, att tackla motstånd och hantera konflikter – men det går att träna sin förmåga. Det är just därför vår…