Allt handlar om kaffe
All kommunikation handlar om relationer. Vi lyssnar på dem vi gillar, respektera eller åtminstone kan stå ut med. De andra sorterar vi alltför lätt bort. Relationer måste odlas. Det är…
Vet du hur du uppfattas?
För de flesta av oss är detta en av de allra viktigaste frågorna. Och i regel har vi ingen aning. Vi hoppas att vi uppfattas på det sätt vi önskar, men det är långt ifrån säkert.
Vi brukar säga att magkänslan är en dålig guide särskilt när det handlar om att förstå hur andra uppfattar oss. Att känna sig på ett vis är ingen garanti för att uppfattas på just det viset.
Det är därför vi behöver feedback. Och om den som ger feedbacken verkligen vill understryka att det handlar om att hjälpa den andre att utvecklas kan man istället tala om feedforward:
Ett företag som verkligen tar detta på allvar är SAM Nordic! Tack för att vi fick besöka er nordiska konferens!
All kommunikation handlar om relationer. Vi lyssnar på dem vi gillar, respektera eller åtminstone kan stå ut med. De andra sorterar vi alltför lätt bort. Relationer måste odlas. Det är…
Har ledare på dagens svenska arbetsplatser någonting att lära av Shakespeare? Under våren blir det upp till bevis när Ordrums Fredrik Mattsson besöker flera företag tillsammans med Shakespeare. Sedan hösten 2011…
Under hösten har Ordrum hållit ett dussintal inspirationsföreläsningar på temat kommunikation och bemötande för all personal i Primärvården, Landstinget i Uppsala län. Under våren 2015 fortsätter arbetet ute på vårdcentralerna…