Feedforward hellre än feedback
Vet du hur du uppfattas?
För de flesta av oss är detta en av de allra viktigaste frågorna. Och i regel har vi ingen aning. Vi hoppas att vi uppfattas på det sätt vi önskar, men det är långt ifrån säkert.
Vi brukar säga att magkänslan är en dålig guide särskilt när det handlar om att förstå hur andra uppfattar oss. Att känna sig på ett vis är ingen garanti för att uppfattas på just det viset.
Det är därför vi behöver feedback. Och om den som ger feedbacken verkligen vill understryka att det handlar om att hjälpa den andre att utvecklas kan man istället tala om feedforward:
- Feedforward är framåtriktad feedback som fokuserar på framtida förbättringar istället för att analysera tidigare misstag.
- Feedforward skapar konkreta förslag på vad personen kan göra annorlunda nästa gång, snarare än att kritisera vad som gick fel.
- Feedforward skapar en positiv atmosfär eftersom den upplevs som mer konstruktiv och mindre hotfull än traditionell feedback.
- Feedforward tar hänsyn till att det förflutna inte kan ändras – energin läggs istället på det vi kan ändra framåt.
- Feedforward används effektivt i arbetslivet för att utveckla medarbetare och förbättra prestationer med mindre risk att den som får kommentarer går i försvar.
Ett företag som verkligen tar detta på allvar är SAM Nordic! Tack för att vi fick besöka er nordiska konferens!