Samtalsträning är vägen framåt
Säkert har du olika typer av utmanande samtal på agendan under en dag, om du t. ex. är chef. Förmågan att lyssna är förstås en grundläggande förmåga i ett samtal.
Tack till Kompetensgruppen/Prospector och Vårdforum för höstens samarbete med besök i Malmö, Stockholm och Göteborg. Där har Camilla Rönngren och Fredrik Mattsson föreläst kring kommunikation på våra arbetsplatser, specifikt temat härskartekniker och hur du får till goda samtal. Självklart illustrerade vi det vi talade om med en del spelade scener, som väckte lusten att diskutera och lockade till ett och annat skratt. I vår blir det förhoppningsvis en fortsättning.
Säkert har du olika typer av utmanande samtal på agendan under en dag, om du t. ex. är chef. Förmågan att lyssna är förstås en grundläggande förmåga i ett samtal.
Ibland är kurslokalen lite speciell. Så var fallet när Ordrums Erik Mattsson höll PhD-pub för doktorander på Göteborgs universitet och Chalmers. Temat var ”Storytelling – far from fairy tales” och kvällen handlade om…
Identifiera en fråga du vill ha svar på, exempelvis: ”Hur kan vi bli bättre på service?” Vänd därefter frågan till dess motsats: ”Hur kan vi bli sämre på…