Mötestid är lånetid från andra uppgifter
Hur göra våra möten mer effektiva, tydliga och givande? Det är en fråga som många arbetsplatser skulle må bra av att ställa sig. Göteborgs universitetsbibliotek har under en tid arbetat…
Mejl är ofta det självklara sättet att kommunicera på, men många drunknar i e-post. För att nå fram ska du skriva tydligt och strukturerat:
– Ge mejlet ett tydligt beskrivande ämne (rubrik), så läsaren förstår vad det handlar om och lätt kan hitta det i inkorgen.
– Om du har flera omfattande frågor, så är det ofta bättre att skriva ett mejl per ämne. Då går det sedan att avsluta en tråd och ta bort den från inkorgen. Undvik att återanvända en gammal tråd när du senare påbörjar ett nytt mejl.
– Skriv enkelt, tydligt, artigt, men inte överdrivet formellt. ”Hej” fungerar som inledning i de flesta sammanhang. Kom snabbt till saken. Avsluta gärna med ”Vänliga hälsningar”.
– Undvik ironi och känsliga ämnen. E-post är sällan det bästa sättet att framföra sådana budskap.
– Undvik att ”svara alla” om du inte verkligen vill det.
Läs mer i Skrivarkokboken (www.skrivarkokboken.se).
Hur göra våra möten mer effektiva, tydliga och givande? Det är en fråga som många arbetsplatser skulle må bra av att ställa sig. Göteborgs universitetsbibliotek har under en tid arbetat…
För er som vill utveckla er kompetens i presentationsteknik har vi utvecklat en utbildning om 15 tim som sträcker sig över 4 veckor. Kursen innehåller gruppworkshops och självstudier, men också…
Hur inleder man ett virtuellt stormöte? Vår lösning är en digital variant av våra HumörMarkörer, som är en samling klistermärken man fäster på namnskylten för att signalera dagsformen på mötet.