Studenter lär sig konsten att vara en god doktor
Läkarstudenterna på termin 6 på Läkarprogrammet på Karolinska institutet går en femveckors kurs under professor Stefan Einhorns ledning kring bemötande och etik – Konsten att vara en god doktor. I…
Mejl är ofta det självklara sättet att kommunicera på, men många drunknar i e-post. För att nå fram ska du skriva tydligt och strukturerat:
– Ge mejlet ett tydligt beskrivande ämne (rubrik), så läsaren förstår vad det handlar om och lätt kan hitta det i inkorgen.
– Om du har flera omfattande frågor, så är det ofta bättre att skriva ett mejl per ämne. Då går det sedan att avsluta en tråd och ta bort den från inkorgen. Undvik att återanvända en gammal tråd när du senare påbörjar ett nytt mejl.
– Skriv enkelt, tydligt, artigt, men inte överdrivet formellt. ”Hej” fungerar som inledning i de flesta sammanhang. Kom snabbt till saken. Avsluta gärna med ”Vänliga hälsningar”.
– Undvik ironi och känsliga ämnen. E-post är sällan det bästa sättet att framföra sådana budskap.
– Undvik att ”svara alla” om du inte verkligen vill det.
Läs mer i Skrivarkokboken (www.skrivarkokboken.se).
Läkarstudenterna på termin 6 på Läkarprogrammet på Karolinska institutet går en femveckors kurs under professor Stefan Einhorns ledning kring bemötande och etik – Konsten att vara en god doktor. I…
I Chefstidningens senaste nummer (5/2010) intervjuas Erik Mattsson och Anna Jöborn om den nyutkomna Möteskokboken. Läs hela artikeln här.
Hur inspirerande är din närmaste chef? Räcker det att vara rak för att få fram sin budskap? Och när ska man egentligen använda semikolon? I Ordrums monter B07:08 talas det…