
Konsten att förmedla stenhårda fakta och massiv kunskap
Förmågan att kommunicera tydligt, korrekt och på ett sätt så att andra vill lyssna är en utmaning i snart sagt alla typer av branscher och verksamheter. Att praktiskt öva den…
Identifiera en fråga du vill ha svar på, exempelvis: ”Hur kan vi bli bättre på service?” Vänd därefter frågan till dess motsats: ”Hur kan vi bli sämre på service?”
– Släpp diskussionen fri och skriv upp förslagen vartefter de kommer upp.
– Gå igenom listan med förslag och ta därefter en liten paus
– Be slutligen deltagarna att för varje förslag på listan försöka hitta ett svar till den ursprungliga frågan, i detta fall ”Hur ska vi bli bättre på service?
Vi kallar metoden ”Tvärtom” och den drar nytta av att det ofta är lättare att finna det negativa än de positiva. Metoden gör också att man kommer runt risken för att det blir stopp i diskussionen med kommentarer som: ”Varför ska vi prata om detta? Vi är väl ganska bra på service redan? Är det kritik mot vårt arbete”.
Läs mer i Möteskokboken (www.moteskokboken.se). Boka en föreläsning eller kurs på ordrum.se/effektiva-moten
Förmågan att kommunicera tydligt, korrekt och på ett sätt så att andra vill lyssna är en utmaning i snart sagt alla typer av branscher och verksamheter. Att praktiskt öva den…
När vi mötte det kommunala parkeringsbolaget kom diskussionen osökt in på frågan om vad vi kallar en manlig p-lisa. ”P-lasse”, sa någon skämtsamt – men sedan kom svaret: ”Vi kallar…
Vi har samlat några av våra bästa tips för att göra dina möten effektivare. Se mer på vår sida med praktiska tips.