
Examen på Handels
Så här i skolavslutningstider är det roligt att få hålla tal för avgångselever. Särskilt roligt blir det om eleverna är utspridda över världen. Och precis så var det när Ordrums…
Identifiera en fråga du vill ha svar på, exempelvis: ”Hur kan vi bli bättre på service?” Vänd därefter frågan till dess motsats: ”Hur kan vi bli sämre på service?”
– Släpp diskussionen fri och skriv upp förslagen vartefter de kommer upp.
– Gå igenom listan med förslag och ta därefter en liten paus
– Be slutligen deltagarna att för varje förslag på listan försöka hitta ett svar till den ursprungliga frågan, i detta fall ”Hur ska vi bli bättre på service?
Vi kallar metoden ”Tvärtom” och den drar nytta av att det ofta är lättare att finna det negativa än de positiva. Metoden gör också att man kommer runt risken för att det blir stopp i diskussionen med kommentarer som: ”Varför ska vi prata om detta? Vi är väl ganska bra på service redan? Är det kritik mot vårt arbete”.
Läs mer i Möteskokboken (www.moteskokboken.se). Boka en föreläsning eller kurs på ordrum.se/effektiva-moten
Så här i skolavslutningstider är det roligt att få hålla tal för avgångselever. Särskilt roligt blir det om eleverna är utspridda över världen. Och precis så var det när Ordrums…
Kommunikation människor emellan kan som bekant ibland leda till missförstånd och konflikter. Hur gör vi för att undvika att hamna där? Vi presenterar nu fem kortfilmer, som belyser Berit Ås klassiska…
I det första Månadens Ordrum talar Erik Mattsson och Fredrik Mattsson om varför det inte här så dumt att tänka roll.