Möten med Maskrosbarn
Efter en heldag med det goda mötet i centrum blir man så här glad! Ordrums Fredrik Mattsson fick nyligen det stora nöjet att arbeta med barnrättsorganisationen Maskrosbarn. Det är en…
Identifiera en fråga du vill ha svar på, exempelvis: ”Hur kan vi bli bättre på service?” Vänd därefter frågan till dess motsats: ”Hur kan vi bli sämre på service?”
– Släpp diskussionen fri och skriv upp förslagen vartefter de kommer upp.
– Gå igenom listan med förslag och ta därefter en liten paus
– Be slutligen deltagarna att för varje förslag på listan försöka hitta ett svar till den ursprungliga frågan, i detta fall ”Hur ska vi bli bättre på service?
Vi kallar metoden ”Tvärtom” och den drar nytta av att det ofta är lättare att finna det negativa än de positiva. Metoden gör också att man kommer runt risken för att det blir stopp i diskussionen med kommentarer som: ”Varför ska vi prata om detta? Vi är väl ganska bra på service redan? Är det kritik mot vårt arbete”.
Läs mer i Möteskokboken (www.moteskokboken.se). Boka en föreläsning eller kurs på ordrum.se/effektiva-moten
Efter en heldag med det goda mötet i centrum blir man så här glad! Ordrums Fredrik Mattsson fick nyligen det stora nöjet att arbeta med barnrättsorganisationen Maskrosbarn. Det är en…
Inom Västra Götalandsregionen finns Innovationsplattformen VGR, en verksamhet helt inriktad på att finna smartare arbetssätt och tekniker inom hälso- och sjukvården. Det kan handla…
Att navigera i det nya möteslandskapet är en utmaning. Mötesledaren förväntas kunna hålla meningsfulla möten i såväl digital som hybrid och fysisk form. Med hjälp av träning och en fungerande…