
Diplomutbildning i vardande
En stor del av arbetslivet består av möten. Digitalisering och globalisering gör våra möten alltmer utmanande. Och kraven på en väl fungerande mötesledare blir därmed allt högre. Vi har sett…
Identifiera en fråga du vill ha svar på, exempelvis: ”Hur kan vi bli bättre på service?” Vänd därefter frågan till dess motsats: ”Hur kan vi bli sämre på service?”
– Släpp diskussionen fri och skriv upp förslagen vartefter de kommer upp.
– Gå igenom listan med förslag och ta därefter en liten paus
– Be slutligen deltagarna att för varje förslag på listan försöka hitta ett svar till den ursprungliga frågan, i detta fall ”Hur ska vi bli bättre på service?
Vi kallar metoden ”Tvärtom” och den drar nytta av att det ofta är lättare att finna det negativa än de positiva. Metoden gör också att man kommer runt risken för att det blir stopp i diskussionen med kommentarer som: ”Varför ska vi prata om detta? Vi är väl ganska bra på service redan? Är det kritik mot vårt arbete”.
Läs mer i Möteskokboken (www.moteskokboken.se). Boka en föreläsning eller kurs på ordrum.se/effektiva-moten
En stor del av arbetslivet består av möten. Digitalisering och globalisering gör våra möten alltmer utmanande. Och kraven på en väl fungerande mötesledare blir därmed allt högre. Vi har sett…
Norstedts förlagsgrupp grundades redan 1823 och ger årligen ut cirka 500 böcker, från poesi och deckare till pekböcker och romaner för unga vuxna. Under september höll Erik Mattsson en…
Vad ser vi egentligen? Ser vi hela bilden? Allt handlar om perspektiv. Sedan mer än 10 år har Ordrum hållit kommunikationskurs för personal inom Uppsala Universitet. 10 år. Det är inte…