Storm i ett vattenglas?
Allt är förhandlingsbart. Dagens föreläsning med Erik Mattsson hölls inför ett rum till brädden fyllt med jurister från Transportföretagen – proffs på förhandling. Vi talade roller och tekniker. Fokus…
Identifiera en fråga du vill ha svar på, exempelvis: ”Hur kan vi bli bättre på service?” Vänd därefter frågan till dess motsats: ”Hur kan vi bli sämre på service?”
– Släpp diskussionen fri och skriv upp förslagen vartefter de kommer upp.
– Gå igenom listan med förslag och ta därefter en liten paus
– Be slutligen deltagarna att för varje förslag på listan försöka hitta ett svar till den ursprungliga frågan, i detta fall ”Hur ska vi bli bättre på service?
Vi kallar metoden ”Tvärtom” och den drar nytta av att det ofta är lättare att finna det negativa än de positiva. Metoden gör också att man kommer runt risken för att det blir stopp i diskussionen med kommentarer som: ”Varför ska vi prata om detta? Vi är väl ganska bra på service redan? Är det kritik mot vårt arbete”.
Läs mer i Möteskokboken (www.moteskokboken.se). Boka en föreläsning eller kurs på ordrum.se/effektiva-moten
Allt är förhandlingsbart. Dagens föreläsning med Erik Mattsson hölls inför ett rum till brädden fyllt med jurister från Transportföretagen – proffs på förhandling. Vi talade roller och tekniker. Fokus…
I Norrköping finns Företagsringen, en sammanslutning av företag och organisationer, som bl.a. ägnar sig åt gemensam kompetensutveckling. Härom veckan var temat ”Konsten att skapa effektiva digitala möten tillsammans” och då höll…
I månadens Ordrum tittar vi närmare på skillnaden mellan teoretisk och praktisk kunskap. Hur kommer det sig att utbildningsvärlden är så bra på teoretisk kunskap? Och var hittar man den…