Elefanten i rummet
Du måste tala om ”elefanten i rummet” – det stora som alla vet men inte vill tala om. Men gör du det så blir det kolossala djuret med ens så…
Identifiera en fråga du vill ha svar på, exempelvis: ”Hur kan vi bli bättre på service?” Vänd därefter frågan till dess motsats: ”Hur kan vi bli sämre på service?”
– Släpp diskussionen fri och skriv upp förslagen vartefter de kommer upp.
– Gå igenom listan med förslag och ta därefter en liten paus
– Be slutligen deltagarna att för varje förslag på listan försöka hitta ett svar till den ursprungliga frågan, i detta fall ”Hur ska vi bli bättre på service?
Vi kallar metoden ”Tvärtom” och den drar nytta av att det ofta är lättare att finna det negativa än de positiva. Metoden gör också att man kommer runt risken för att det blir stopp i diskussionen med kommentarer som: ”Varför ska vi prata om detta? Vi är väl ganska bra på service redan? Är det kritik mot vårt arbete”.
Läs mer i Möteskokboken (www.moteskokboken.se). Boka en föreläsning eller kurs på ordrum.se/effektiva-moten
Du måste tala om ”elefanten i rummet” – det stora som alla vet men inte vill tala om. Men gör du det så blir det kolossala djuret med ens så…
Samarbetet mellan Ordrum och Svenska möten fortsätter under hösten och Ordrum bidrar med fyra olika webbinarier till Svenska möten Akademin. Här är utbildningarna, som du är hjärtligt välkommen att delta…
Det är en utmaning att leda samtal – att ge feedback, att tackla motstånd och hantera konflikter – men det går att träna sin förmåga. Det är just därför vår…