Mötesexperter lär mer om möten
På Stockholmsmässan jobbar proffs på mässor. Ordrums Fredrik Mattsson har nyligen åter fått förtroendet att leda en intern kurs om mötesledning. Hur leda effektiva och kreativa möten, var den stora frågan…
Identifiera en fråga du vill ha svar på, exempelvis: ”Hur kan vi bli bättre på service?” Vänd därefter frågan till dess motsats: ”Hur kan vi bli sämre på service?”
– Släpp diskussionen fri och skriv upp förslagen vartefter de kommer upp.
– Gå igenom listan med förslag och ta därefter en liten paus
– Be slutligen deltagarna att för varje förslag på listan försöka hitta ett svar till den ursprungliga frågan, i detta fall ”Hur ska vi bli bättre på service?
Vi kallar metoden ”Tvärtom” och den drar nytta av att det ofta är lättare att finna det negativa än de positiva. Metoden gör också att man kommer runt risken för att det blir stopp i diskussionen med kommentarer som: ”Varför ska vi prata om detta? Vi är väl ganska bra på service redan? Är det kritik mot vårt arbete”.
Läs mer i Möteskokboken (www.moteskokboken.se). Boka en föreläsning eller kurs på ordrum.se/effektiva-moten
På Stockholmsmässan jobbar proffs på mässor. Ordrums Fredrik Mattsson har nyligen åter fått förtroendet att leda en intern kurs om mötesledning. Hur leda effektiva och kreativa möten, var den stora frågan…
Kommunikation människor emellan kan som bekant ibland leda till missförstånd och konflikter. Hur gör vi för att undvika att hamna där? Vi presenterar nu fem kortfilmer, som belyser Berit Ås klassiska…
Planera ditt möte på bussen. Sätt samman ditt talarmanus i matkön. Ändra om turordningen eller lägg in nya delar – och vips så justeras alla tider!…