TIPS: Hur genererar man idéer?
Identifiera en fråga du vill ha svar på, exempelvis: ”Hur kan vi bli bättre på service?” Vänd därefter frågan till dess motsats: ”Hur kan vi bli sämre på…
Terminens första uppdrag utspelade sig på en ytterst semesterlik plats, nämligen Liseberg i Göteborg. Här träffade Camilla och Fredrik personalen på en friskola för personalkonferens och temat för vår del var bemötande och kommunikation på jobbet. Hur gör vi för att kommunicera på ett sätt så att vi undviker missförstånd? Vad betyder kroppsspråk och status i sammanhanget? Hur framföra kritik till en kollega på ett bra sätt? Det var några av frågorna som diskuterades. Camilla och Fredrik illustrerade med hjälp av spelade scener en del kommunikativa begrepp och dilemman. Tack för förtroendet och för en härlig start på terminen, säger vi.
Identifiera en fråga du vill ha svar på, exempelvis: ”Hur kan vi bli bättre på service?” Vänd därefter frågan till dess motsats: ”Hur kan vi bli sämre på…
På det gamla dansgolvet i Kvarnparken höll Erik Mattsson en heldagsworkshop för medarbetarakademin – ett program i samarbete mellan kommunerna i Norrköping och Mjölby. Temat var bemötande och mellanmänsklig kommunikation. Allt…
Konsten att övertyga – retoriken – föddes i Grekland under 400-talet f Kr. I sin bok Retorica beskrev Aristoteles tre sätt att övertyga, tre bevis- och övertalningsgrunder. Dessa kallade han…