Konsten att skriva så att andra vill läsa
Hur skriver du så att andra vill läsa? Det är ett ständigt aktuellt ämne på de flesta arbetsplatser. Ett mellanstort företag med verksamhet både i Stockholm och Göteborg kickstartade höstterminen…
– Opartiskhet
Den statliga tjänstemannen måste kommunicera utan att färgas av personliga åsikter eller stämningar. Beslut ska vila på saklig grund. Det är en viktig del av att upprätthålla förtroendet för myndigheten. Man måste kunna axla tjänstemannarollen. Och då måste man ha ett levande samtal om hur rollen ska se ut i en modern myndighet.
– Begriplighet
Det är mottagaren – inte avsändaren – som avgör om kommunikationen fungerat. Djup sakkompetens kan ibland ställa till det då vi vill ge hela bilden och den fullständiga bakgrunden, vilket gör budskapet omständligt och spretigt. Att förenkla är ett sätt att stärka rättssäkerheten och kvaliteten.
– Självmedvetenhet
För att utveckla sin kommunikativa förmåga behöver man våga be om feedback – och också vara beredd att ändra sitt beteende om det behövs. Det räcker inte ”att vara sig själv”. Detta är först på detta vis som ämbetsmannens professionella identitet byggs.
I förra veckan hade vi förmånen att få föreläsa både för Trafikverket, där Erik Mattsson fick låna ”sjukstolen”, och Försäkringskassan, som samlade en av sina enheter på samma plats för första gången. Tack till alla statliga tjänstemän. Ni får Sverige att fungera! Och tack till MySpeaker Sweden för matchningarna.
Hur skriver du så att andra vill läsa? Det är ett ständigt aktuellt ämne på de flesta arbetsplatser. Ett mellanstort företag med verksamhet både i Stockholm och Göteborg kickstartade höstterminen…
I fackförbundet Akavias tidning Akavia Aspekt intervjuas Ordrums Erik Mattsson både om hur man skapar bra workshops – och när man inte ska ha en workshop. Här hittar…
Vad ser vi egentligen? Ser vi hela bilden? Allt handlar om perspektiv. Sedan mer än 10 år har Ordrum hållit kommunikationskurs för personal inom Uppsala Universitet. 10 år. Det är inte…