Vad är storyselling – och när har man nytta av det?
Phillips säljer ljus, inte lampor. SKF säljer rotation, inte kullager. Rolls-Royce säljer kraft per timme, inte flygplansmotorer.
Det blir allt vanligare och det finns goda skäl för många företag att sälja tjänster i stället för produkter. När vi säljer tjänster förändras inte bara vad vi erbjuder – utan också hur vi behöver kommunicera. Det räcker inte längre att visa upp en produkt och rabbla alla dess funktioner. Det är här storyselling kommer in.
För när vi säljer tjänster säljer vi ofta något som å ena sidan är större, å andra sidan mindre greppbart. Då behöver vi hjälpa kunden att föreställa sig framtiden – och sin egen roll i den.
Då kan vi använda berättelsen för att det ska begripligt. Så här kan det gå till:
- Vi börjar med ett problem.
- Vi ger exempel genom att berätta om någon annan som stod inför samma problem och visar att vi faktiskt förstår kunden och branschens utmaning.
- Vi visar sedan hur det blev – och hur det kan bli för kunden och dennes organisation.
Det handlar inte om att hitta på. Det handlar om att hitta rätt. Det är där affärer uppstår. Tack Vantive för att vi får vara med på ett litet litet hörn av er resa.