
TIPS: Hur skriva ett personporträtt?
Arbetsplatsen har fått en ny medarbetare och det är din uppgift att berätta om den nyanställda i personaltidningen. Så här kan du skriva ett kort personporträtt. –…
En vanlig orsak till att möten går snett är att vi har olika uppfattningar om vad som förväntas av oss som deltagare. Om vissa har förberett sig till tänderna medan andra tror att det räcker att närvara blir det förstås lätt en krock. När vi vet hur formellt mötet är tänkt att vara blir det enklare både att förbereda sig och att delta. Begreppet formalitetsnivå fyller samma funktion som en klädkod och klargör man den för mötesdeltagarna inför mötet kan mycket vara vunnet. Särskilt lätt att missuppfatta formalitetsgraden är det när deltagarna i mötet har olika kulturell bakgrund.
Det är också i de sammanhangen det är särskilt viktigt att tydligt kommunicera graden av formalitet till alla som ska delta. Läs mer om den s k Chadbergskalan, som du kan använda för att klargöra hur formellt ett möte är, i vår nyligen utkomna Möteskokboken 3 av Erik Mattsson och Pia Moberg. Där kan du också läsa om hur du sedan kan tänka kring mötesregler.
Arbetsplatsen har fått en ny medarbetare och det är din uppgift att berätta om den nyanställda i personaltidningen. Så här kan du skriva ett kort personporträtt. –…
I samarbete med Svenska möten ger vi nu webinarium om virtuella möten. Den 29/4 kl 9-9.30 samt den 5/5 kl 13-13.30 finns möjligheten att delta på ett kostnadsfritt webinarium med…
Det är en konst att vara kort och koncis, när man kommunicerar komplexa ting. Men omöjligt är det inte. Patrik Hadenius (chefredaktör för bl. a. Forskning och framsteg samt Språktidningen)…