LADDA NED: Hur skriver man ett mötesprotokoll?
Vad krävs av ett vettigt protokoll? Vad måste vara med? Vad kan hoppa över? Och hur gör man protokollet användbart utan att det tar alltför lång tid att skriva.
Ofta när vi frågar våra kursdeltagare om vad som är viktigt för att kunna göra en bra presentation får vi svaret: att kunna sitt ämne väl. Detta kan låta klokt men då vi frågar om de någon gång mött en expert som ändå är en dålig kommunikatör brukar svaret komma blixtsnabbt:
– Absolut, så var det ofta på universitet.
Att kunna mycket om något är ingen garanti för att man kan tala intresseväckande om detta. Kunskap är en sak. Färdighet en annan. Och att kommunicera är en färdighet. Detta har ett konsortium av stora svenska företag insett när de uppdragit åt Chalmers Professional att sätta samman ett program för experter som bland annat handlar om kommunikationsträning. Ordrum är stolta för att få vara med på ett litet hörn.
Vad krävs av ett vettigt protokoll? Vad måste vara med? Vad kan hoppa över? Och hur gör man protokollet användbart utan att det tar alltför lång tid att skriva.
Hur kommunicera externt och internt, var den övergripande frågan. Hur bemöta kritik per telefon, var en av de underliggande praktiska frågorna. Ordrums Camilla och Fredrik arbetade nyligen med en grupp…
Hur förnyar och förfinar vi våra mötesrutiner? Hur skapar vi engagemang och relevans? Det var temat då Fredrik Mattsson mötte Teater Tre för en workshop med fokus på interna möten.