Samarbete om virtuella möten med Svenska möten
I samarbete med Svenska möten ger vi nu webinarium om virtuella möten. Den 29/4 kl 9-9.30 samt den 5/5 kl 13-13.30 finns möjligheten att delta på ett kostnadsfritt webinarium med…
Mellan 1998 och 2001 gjorde vi ett 15-tal uppdrag för det då relativt nyfusionerade Pharmacia & Upjohn. I några av uppdragen tog vi hjälp av Revybolaget (Fredrik Mattsson och Niklas Lundblad) för att illustrera olika bemötandesitationer. Fokus låg på kroppsspråk och människans icke-verbala budskap. Såväl ålder, titlar och kön är en del av vårt budskap vare sig vi vill eller inte. Att bli medvetna om våra fördomar var ett av våra huvudbudskap.
”Vi ett tillfälle hamnade jag i ett samtal en man, som på fritiden ägnade sig åt amerikansk fotboll, berättade om en mässa där han och en lagkompis från laget stod och serverade fördrinkar. Själv var mannen drygt två meter lång och lika bred och han beskrev lagkompisen som ”lite större än jag”. Jag såg framför mig två jättar med pyttesmå drinkglas i de enorma händerna.
Han beskrev sedan reaktionerna från mässdeltagarna på följande vis, och här fanns ett könsmönster: Kvinnorna ställde sig bredvid fotbollsspelarna och fällde kommenterar som: ”Här flickor, här känner man sig trygg”. Männen däremot ryckte snabbt åt sig drinken och gick en bit åt sidan medan de mumlade: ’Ja, ja med så där mycket skydd på sig så skulle ju vem som helst se stor ut’”, minns Erik Mattsson
I samarbete med Svenska möten ger vi nu webinarium om virtuella möten. Den 29/4 kl 9-9.30 samt den 5/5 kl 13-13.30 finns möjligheten att delta på ett kostnadsfritt webinarium med…
Den 11 november lanserade Chalmers tre nya tematiska områden – hav, land och rymd. Målet för dagen var att inspirera till en dynamisk och enad vision över dessa discipliner. Jon…
Hur navigerar du rätt i det nya möteslandskapet? När ska du välja fysiskt, hybrid eller digitalt? Erik och Fredrik från Ordrum – Kommunikation på riktigt pratar på …