Hur kan berättelser användas?
Argumentera
Ett vanligt användningsområde är att använda berättelser som argument, inte minst som säljargument. När många företag försöker sälja snarlika produkter är det ibland produkten med den mest intressanta storyn som vinner. Ofta bygger man därför varumärket genom att sprida berättelsen om hur produkten eller företaget skapades. Berättelsen om två män i ett garage förmedlar en känsla av ung entusiasm; bilden av en kvinna i ett laboratorium kan ge oss känslan av att här har inget lämnats åt slumpen.
Konkretisera
Berättelser kan användas för att konkretisera sådant som kan vara svårt att fånga. En berättelse kan till exempel konkretisera begreppet kundfokus genom att visa hur man, oavsett hur trött man själv är eller hur kunden beter sig, försöker se världen ur kundens perspektiv.
Bygga kultur
En viktig del av varje organisation är företagskulturen – det som sitter i väggarna och gör organisationen unik. Ledningar navigerar mellan två ytterligheter: detaljerade instruktioner eller värdeord och slogans. Detaljerade instruktioner tar mycket tid, medan värdeord riskerar att bli så allmängiltiga att de saknar mening. Här kan berättelser fylla en funktion. Genom att sprida berättelser med goda exempel på eftersträvansvärda beteenden kan man effektivt skapa en organisationskultur. Berättelserna ger vägledning och får snabbt spridning.
Leda
Berättelser kan också användas i ditt ledarskap för att ge en bild av vem du är som ledare. Ledarskap kan ibland handla om att visa sin medmänsklighet. I en stund av kris måste en ledare visa sympati och inlevelse för att fortsätta vara ledare.