Kursen passar…

er som redan håller en hel del digitala presentationer och leder digitala möten men känner att ni vill lära er att verkligen bemästra verktygen. Ni är kanske ledare, informatörer, rådgivare eller säljare. Ni kan vara verksamma såväl inom privat som offentlig sektor. (Om ni arbetar endast i t.ex. Teams fokuserar vi endast på det).

Du lär dig

  • att sköta grundfunktioner som delning och breakout rooms i såväl Teams som Zoom
  • skillnaderna mellan Teams och Zoom som videoplattform
  • att arrangera din(a) skärm(ar) för att kunna interagera och samtidigt ha koll på t.ex. talarmanus, egna bilder och chatt

Ur innehållet

SÅ LIKA MEN ÄNDÅ INTE • Vad skiljer plattformarna? När ska man välja vilken (om man nu har den möjligheten)

GRUNDFUNKTIONER I ZOOM  • Vilka olika sätt finns att dela skärm, fönster, iPad och annat? • Hur ställer man in och använder break-out rooms och vilka finesser finns där? • Vilka inställningar är lämpliga för att få bra överblick och kunna se deltagarna samtidigt som man presenterar • Hur håller man koll på chatt, reaktioner samtidigt som man presenterar? • Vilka funktioner bör man undvika och vad gör man om det trasslar?

GRUNDFUNKTIONER I TEAMS • Vilka olika sätt finns att dela skärm, fönster, whiteboard och vad är Powerpoint live? • Hur ställer man in och använder grupprum och vilka finesser finns där? • Vilka inställningar är lämpliga för att få bra överblick och kunna se deltagarna samtidigt som man presenterar • Hur håller man koll på chatt, reaktioner samtidigt som man presenterar? • Vilka funktioner bör man undvika och vad gör man om det trasslar?

FRÅGESTUND • För dem som så önskar har vi en frågestund i slutet.

Några deltagarkommentarer:

“Många bra tips kring det praktiska vid ett digitalt möte, som t ex hur min skärm kan se ut när jag delar, hur jag kan välja vad som ska delas, att om jag ska dela ljudfil glöm inte att välja det inledningsvis (att dela ljud), hur jag kan uppmärksamma deltagarna, hur jag använder deltagarfönster mm.

“Väldigt bra att ha utbildningen med/i en mindre grupp. Nu gäller det att försöka omsätta detta i praktiken….”

”Tycker det var mycket bra och handfasta tips. Erik går igenom rutan och han känns  väldigt engagerad och närvarande samt är på rätt våglängd!”

”Det var en svært nyttig utbildning. Viktig å få tips om de tekniske finurligheter samt å være forberedt på mulige tekniske utmaninger som vi opplevde i dag til dømes.”

“Really useful training. Lot of tips how to use Teams better.”

“Some like game changers, how to follow up comments etc. during the calls as an example.

“Good trainer also we let him know that also.”

“Potential of Zoom is bigger than I thought…”

“Overall, excellent hands on training!”

Utbildare

Erik Mattsson

Erik Mattsson grundade Ordrum 1996. Han är verksam som föreläsare, moderator och utbildare i kommunikation. Han har skrivit Talarkokboken och Möteskokboken (den senare tillsammans…

Lär känna Erik ⟶

Fredrik Mattsson

Fredrik Mattsson är föreläsare, utbildare och rådgivare inom kommunikation. Fredrik föreläser om bemötande, mötesledning och presentationsteknik. Han utbildar också i svåra samtal i vårt Kommunikationslabbet® och arbetar med personlig talarträning och…

Lär känna Fredrik ⟶

    Kostnadsfri förfrågan

    Med detta formulär kan du göra en kostnadsfri förfrågan om vad det skulle kosta att boka kursen nedan till din arbetsplats. Du är också varmt välkommen att ringa oss på 031 743 34 40 så hjälper vi dig.


    MejlTelefon



    Andra kurser inom effektiva möten

    Mötesteknik för alla

    I denna workshop utgår vi från ett par av era vanligaste möten – ni väljer vilka – och så arbetar vi med dessa möten. Vi tittar på hur man kan…

    1 dag | Fysisk kurs | Max 50 personer | Boka ⟶

    Mötesledning i praktiken

    Kursen ger deltagarna en grundläggande utbildning i konsten att leda möten. Vi talar om vad som ligger i mötesledarrollen och hur du på bästa sätt axlar den rollen. Vi pratar…

    1 dag | Fysisk/digital kurs | Max 14 personer | Boka ⟶

    Masterclass i mötesledning

    Detta är en masterclass för en grupp chefer eller ledare (mötesledare) som vill få feedback på ett mötesupplägg de arbetar med. Deltagarna kan delta fysiskt eller digitalt.

    ½ -1 dag | Fysisk/digital kurs | Max 6 pers | Boka ⟶