Kursen passar…

chefer, ledare och projektledare som vill förbättra sin förmåga att leda samtal.

Du lär dig

  • få ditt budskap att landa väl
  • kroppsspråkets betydelse för ett lyckat samtal
  • hur olika syften med samtalet kräver olika strategier
  • hur du skapar rätt förutsättningar
  • hur du kommunicerar empati och ändå sätter tydliga gränser
  • hur du hanterar medarbetarens och våra egna reaktioner
  • hur vi kan se varje samtal som en möjlighet till utveckling av både medarbetaren och verksamheten
  • genom träning – därför tränar vi samtal på denna kurs

Ur innehållet

DAG 1

MÄNNISKAN SOM KOMMUNIKATÖR • Vad betyder kroppsspråket? 

HUR UPPFATTAS VI OCH HUR UPPFATTAR VI ANDRA? • Hur du uppfattas har en avgörande roll för samtalets utfall men det är inte säkert att goda avsikter automatiskt syns i ditt beteende.

NÅGRA SAMTALSVERKTYG • Jag-budskap • lyssnande • spegling

SAMTALSLEDARROLLEN  • Konsten att vara professionell i rollen som samtalsledare • Att ge och ta kritik

PRAKTISKT ÖVNING: KOMMUNIKATIONSLABBET® • Samtalsträning –  samtal mot aktörer. Vi figursyr scenarier efter era önskemål. Det kan handla om att t.ex. träna medarbetarsamtal eller konsten att lämna svåra besked.

TILLVAL: DAG 2 (heldag)

FEEDBACK SOM VERKTYG I LEDARSKAPET Vad är feedback och hur kan man använda det löpande • Hur får man till en beteendeförändring?

KONFLIKTHANTERING Konflikter på arbetsplatsen • Om konfliktstilar och konfliktlösningar

ATT HANTERA MOTSTÅND • Hur hanterar man den svårhanterlige?

STRESSBETEENDEN • Vad som händer i vår hjärna och hur det påverkar vårt sätt att tänka, känna och bete oss

PRAKTISKT ÖVNING: KOMMUNIKATIONSLABBET® • Samtalsträning – samtal mot aktörer. Vi figursyr scenarier efter era önskemål.

Dokumentation

Huvuddokumentation är Talarkokboken. Du kommer också att få en länk med annan skriftlig dokumentation.

Förberedelser

Inga förberedelser krävs.

Utbildare

Fredrik Mattsson

Fredrik Mattsson är föreläsare, utbildare och rådgivare inom kommunikation. Fredrik föreläser om bemötande, mötesledning och presentationsteknik. Han utbildar också i svåra samtal i vårt Kommunikationslabbet® och arbetar med personlig talarträning och…

Lär känna Fredrik ⟶

Camilla Rönngren

Camilla Rönngren är föreläsare, aktör och utbildare i kommunikation och svåra samtal. Hon arbetar främst med Kommunikationslabbet®. Camilla har dramapedagogexamen samt studier i psykologi och teatervetenskap vilka hon senare kompletterat med…

Lär känna Camilla ⟶

Charlotta Lundgren

Charlotta Lundgren är föreläsare och utbildare. Charlotta är legitimerad psykolog (med vidareutbildning inom KBT och IPT) samt utbildad skådespelerska. Hon arbetar också med chefsutveckling. Ofta i rollen som extern professionell…

Lär känna Charlotta ⟶

Kostnadsfri förfrågan

Med detta formulär kan du göra en kostnadsfri förfrågan om vad det skulle kosta att boka kursen nedan till din arbetsplats. Du är också varmt välkommen att ringa oss på 031 743 34 40 så hjälper vi dig.


MejlTelefon



Andra kurser inom bemötande

Bemötande av patienter och närstående för läkare

Ett respektfullt och empatiskt bemötande och en tydligt kommunikation inom vården har stor betydelse för vårdkvaliteten och patienters och anhörigas tillit. Som läkare ställs du dagligen inför en rad kommunikativa…

1 dag | Max 30 personer | Boka ⟶

Öppen kurs

Det svåra samtalet

I denna interaktiva kurs ligger fokus på konsten att kommunicera klart och respektfullt med medarbetare, klienter, patienter eller kunder du möter i ditt arbete. Vårt fokus ligger på övningar och…

1 dag | Max 14 personer | Boka ⟶

Arbetsgruppen och kommunikationen

Hur väl gruppen fungerar definieras oftast av hur väl gruppmedlemmarna kommunicerar med varandra. Allt börjar med självinsikt. Hur kommunicerar jag i gruppen? Hur uppfattas jag av de andra?  Hur tar…

1 dag: 20% gruppövningar | Max 30 personer | Boka ⟶