Vi får andra att synas – så vi brukar beskriva vårt uppdrag när vi modererar möten och konferenser. En bra moderator ser till processen och lyfter fram talarna. Hen tar inte plats. Behöver du en moderator – eller flera – så finns vi på www.moderator.se

Under två dagar modererade Erik Mattsson tillsammans med Anna Bellman årets upplaga av Kostdagarna. Temat var ”Det våras för individen” och dagarna bjöd på såväl skratt som gråt. För Eriks del var det hela en ovanligt blodig tillställning eftersom han också hade rollen som försöksdjur när de två chalmersforskarna Rikard Landberg och Otto Savolainen demonstrerade hur man genom ett vanligt blodprov kan ta reda på vad en människa ätit. Blodprovet fick han dock ta i förväg, lyckligtvis.

Bland talarna under dagarna fanns Christina Stielli, Emma Pihl, Mischa Billing, Petter och Simon Elvnäs. Ämnena sträckte sig från Generation Y, via Arbetsglädje till Måltiden som vår tids lägereld.

Tack Kost & Näring för förtroendet!

Moderatorerna Anna Bellman och Erik Mattsson.

Hur kommunicera externt och internt, var den övergripande frågan. Hur bemöta kritik per telefon, var en av de underliggande praktiska frågorna. Ordrums Camilla och Fredrik arbetade nyligen med en grupp i offentlig sektor som behöver kunna konsten att bemöta folk professionellt också när inringaren är i affekt. Det föreläste vi om och tränade i den form vi kallar kommunikationslabbet – i scenarier från deras egen verksamhet, där gruppen själv får träna. Och det föll onekligen väl ut: ”Man kunde identifiera sig och ta till sig”, ”Budskap som framfördes på ett mycket bra sätt”, ”Kompetenta föreläsare”, ”Lättapplicerat på verksamheten”, ”Kulroligt med rollspelen”, ”Betyg: stort A”, ”Professionellt – sakligt men roligt”, ”Inspirerande”, ”Rolig föreläsningsform”, ”Bra verktyg för framtiden”, ”MYCKET BRA!”, var några av de skriftliga kommentarerna efteråt. Tack snälla, säger vi. Att kommunicera är en färdighet. Och färdigheter kan man träna. Och träna kan vara ganska kul.

Förmågan att kommunicera tydligt, korrekt och på ett sätt så att andra vill lyssna är en utmaning i snart sagt alla typer av branscher och verksamheter. Att praktiskt öva den förmågan var temat då Ordrums Fredrik Mattsson fick äran att arbeta med företrädare för en grupp specialister från Göteborg, Malmö och Stockholm inom områden som puts och tegel hos Brukspecialisten.

Mönstret i Södra husets golv på Frescati symboliserar ett löpande band i den kunskapsfabrik som den högre utbildningen är. Detta var i alla fall en av arkitektens visioner. Det är sådant vi lär oss när vi håller kurs i kommunikation för doktorander i filosofi vid Stockholms universitet.

Instruktioner i personalrummet.

2018 är valår och nu drar valrörelsen igång. Hur tala så att andra vill lyssna? var frågan då Fredrik Mattsson talade inför ett av våra riksdagspartier nyligen. Orden på väggarna i salen var inte ett av partiets nya slogans. Men utsikten är fantastisk från Ersta konferens och hotell i Stockholm. Konsten att övertyga ligger i konsten att få andra att vilja lyssna. Konsten att övertala däremot har nog mer med fruktan att göra.

Ibland är det dags för mingel och fest på jobbet! Talarforum delade nyligen ut pris till förra årets talare, moderator,  genombrott och hederspris under Talargalan på Södra Teatern i Stockholm och Ordrum hade nöjet att delta. Talarforum är Sveriges största talarförmedlare och Ordrum anlitas av dem regelbundet. Tack för festen! På bilden Ordrums Erik Mattsson och Fredrik Mattsson på röda mattan, tillsammans med Elizabeth Kuylenstierna, ledarskapskonsult, föreläsare och författare. Bild: Cecilia Cia Liljeton.

Ordrums Camilla Rönngren och Fredrik Mattsson har under två dagar i början av året och i två olika sammanhang arbetat på uppdrag av Almi företagspartner i Uppsala. Temat var kommunikation – konsten att nå fram och blir förstådd, både i den interna kommunikationen på arbetsplatsen såväl som gentemot kunder. Almi företagspartner arbetar med rådgivning och hjälp med finansiering i företagandets alla faser. Vi tackar för förtroendet. 

 

 

Om inte forskarna – som ju faktiskt vet hur saker och ting ligger till –  vill och kan kommunicera det de kommit fram till, vem ska vi då lyssna till? Risken är överhängande att vi istället lyssnar på de högljudda, de som ofta påstår utan att egentligen veta något alls. Fake news istället för news.

Sedan 2015 utbildar Ordrum doktorander på Chalmers i Populärvetenskaplig presentation. Under 2018 ska vi dessutom ge doktorandkurser för såväl Uppsala universitet som Stockholms universitet. Kurslitteratur är Talarkokboken. Allt handlar om att göra det svåra begripligt. Less is more. Kort är inte bara gott – det är också livsnödvändigt.

Hur uppfattas jag? Vill du bli bättre på att kommunicera är det en viktig fråga att få svar på. Och nu kan du få det – med hjälp av vårt verktyg Uppfattas. Istället för julkort vill vi ge dig en gratis licens i julklapp (värde 250 kr). Använd formuläret nedan.

 
 

God Jul önskar
Erik – Fredrik – Camilla – Marit
Ordrum AB

(Vi delar ut 50 licenser – först till kvarn gäller)

Top