Storytelling betyder kort och gott att berätta. Berättelsen talar till känslan, den ger liv och djup till ditt budskap och den sprids lätt eftersom berättelser ofta är lätta att minnas. I kursen tittar vi närmare på vad storytelling är och hur man kan använda sig av berättelser. På ett individuellt plan kan berättelsen skapa trovärdighet åt talaren; för er organisation kan berättelser användas för att bygga en företagskultur, i marknadsföringen eller till att rekrytera ny personal. Berättelser kan också användas för att ge konkretion åt oklara begrepp. Så kan ”kundorientering” få liv genom en berättelse om två män, ett sprucket vattenrör och ett hål i marken.

I kursen arbetar vi såväl med framförandet som med hur man bygger berättelser. Det finns också möjlighet att lägga in ett moment om metoder för hur man kan samla ihop organisationens berättelser.

Ur innehållet

• Vad är storytelling och vad har man det till?
• Människan som kommunikatör
• Retorik och storytelling
• Hur bygger man en berättelse?
• Hur framför man en berättelse?
• Praktiska övningar

För dem som så önskar:
• Metoder för hur man samlar ihop organisationens berättelser

Målgrupp & användning

Kursen lämpar sig för dig som vill lära dig att använda berättelser som teknik vid framföranden och i din organisation. Kursen kan också vara en lämplig introduktion till ett företag eller organisation som vill börja arbeta med det egna “berättelsekapitalet”.

Dokumentation

Talarkokboken samt webbsidor som sammanfattar seminariet och innehåller lästips och ett plånbokskort om Storytelling.

Utbildare

Erik Mattsson i samarbete

Kurslängd & kostnad

Kursen är i grundutförandet en dag, men den kan skräddarsys i olika längd, från en halvdag. Använd formuläret till höger för en offertförfrågan.