I denna interaktiva föreläsning ligger fokus på konsten att kommunicera klart och respektfullt med medarbetare, klienter, patienter eller kunder du möter i ditt arbete. Vårt fokus ligger på övningar och praktiskt arbete med case, där vi tillsammans övar svåra samtal utifrån er verksamhet, där ni får en chans att träna mot verkliga aktörer. I seminariet diskuterar vi utmaningar och hinder för god kommunikation men också handfasta råd och tips för att lyckas med att nå fram till en annan människa. Föreläsningen leds av två föreläsare och aktörer som illustrerar temat ur olika perspektiv.

Ur innehållet

  • Att bli en mer medveten kommunikatör
  • Mina vanor och mina roller
  • Praktisk träning av svåra samtal (träning mot verkliga aktörer)
  • Tysta budskap – att hantera egna och andras undertexter
  • Förhållningssätt till kommunikation – acceptans och blockering
  • Att lyssna aktivt
  • Feedback – om att ta och ge kritik
  • Att hantera tystnad, aggressivitet eller sorg i ett samtal
  • Reflektion och diskussion

Vilket typ av svåra samtalet vi tar upp och fördjupar oss i, anpassas efter gruppen. Det svåra samtalet kan gälla missnöjda kunder, medarbetarsamtal, svåra besked inom sjukvården eller samtal med kollega eller medarbetare kring psykisk ohälsa.

Målgrupp

Chefer, ledare, sjukvårdspersonal (läkare, sjuksköterskor) eller andra yrkeskategorier, där svåra samtal då och då ingår i dina arbetsuppgifter.

Kursfakta

Kurslängd: 1/2-1 dag
Deltagarantal: Max 20 personer
Språk: Svenska
Kostnad:  Be om offert via formuläret här intill.

UTBILDARE

Mia Peterson
Camilla Rönngren
Fredrik Mattsson

Top